سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردم یمن، قربانی ظلم و تجاوز

 

تجارت اسلحه بسیار سودآور است، به ویژه اگر کشورهایی که دست‌خوش امواج ناآرامی و اعتراض هستند برای سرکوب مردم خویش به آن نیاز داشته باشند؛  متاسفانه همین سود هنگفت است که باعث شده کشورهای غربی آن را بر مسایل مربوط به صلح و حقوق بشر ترجیح دهند  .

حملات بی رحمانه  ائتلاف عربستان به مردم مظلوم یمن، چیزی جز کشتار مردم بیگناه، زنان و کودکان و آوارگی، گرسنگی و شیوع بیماری در پی نداشته است. اما آنچه فراتر از درد و رنج مردم بی دفاع یمن به چشم می خورد، چهره ریاکارانه دولت های مدعی حقوق بشر است که تنها به دلیل سود بیشتر و منافع اقتصادی، هیزم به آتش رژیم جنایتکار عربستان سعودی می ریزند تا آتش جنگ را همواره روشن نگه دارند. موتور خستگی‌ناپذیر جنگ در خاورمیانه به سوخت نیاز دارد و سوخت آن چیزی جز اسلحه نیست. بی‌گمان خاورمیانه غوطه‌ور در جنگ به بازار گرمی برای سلاح‌های خارجی تبدیل شده است. قدرت های بزرگ جهانی برای کسب سود بیشتر از این بازار وارد رقابت شده اند و آن گونه که گفته می شود طرح تجزیه کشورهای عراق، سوریه و یمن را دنبال می کنند. تلاش برای فروش اسلحه طی سال های پر تنش اخیر در منطقه خاورمیانه بازار سودجویان را گرم و آتش جنگ‌های منطقه‌ای را داغ‌تر می کند.

گرم کردن آتش جنگ در یمن توسط دولت های غربی

در این میان شروع جنگ یمن نیز کارزار جدیدی از تنش را باز کرده است که در آن هرکدام از کشورهای عربی منطقه سلاح های خریداری شده خود را به نمایش می گذارند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، عربستان سعودی برای درگیر شدن در جنگ یمن از جنگنده های اف 15 آمریکایی استفاده می کند، امارات نیز برای بمباران یمن  جنگنده های اف 16 آمریکایی را به پرواز در آورده است. در حالی که منطقه به جنگ های نیابتی، فرقه ای و نیز مبارزه با گروههای تروریستی فرو می رود، کشورهایی که از تسلیحات آمریکا و کشورهای غربی انباشته بودند در حال استفاده و درخواست خرید بیشتر آن ها هستند. در نتیجه جهشی برای پیمانکاران صنایع نظامی آمریکا در دوران کسری بودجه پنتاگون و نیز چشم انداز رقابت تسلیحاتی جدید در منطقه پدیدار شده است.

 

از همان ماههای اولیه تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، "سازمان کنترل تسلیحات" از کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا درخواست کرد از فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل اقدامات این کشور علیه غیرنظامیان یمن جلوگیری کنند. مطابق "پیمان تجارت اسلحه" کشورهای عضو را ملزم می کند تا هر گونه قرارداد تسلیحاتی که بر اساس آن سلاح های فروخته شده به یک کشور علیه غیرنظامیان استفاده می شود را لغو کنند. سازمان کنترل تسلیحات همچنین اعلام کرد که این سه کشور به "بدترین نوع ریاکاری" متهم هستند؛ زیرا هر سه آنها "پیمان تجارت اسلحه" را امضا کرده اند. "آنا مک دونالد،" مدیر سازمان کنترل تسلیحات سال گذشته گفت: "این سه کشور غربی با ادامه فروش سلاح به عربستان – که حالا وارد هفدهمین ماه خود شده است –پیمان تجارت اسلحه را نقض کرده اند. هر روز شاهد تلفات ویرانگر استفاده سلاح و مهمات علیه غیرنظامیان یمن هستیم."

 

 

مردم یمن، قربانی ظلم و تجاوز

دولت انگلیس از مارس 2015 تا کنون بیش از 3.3 میلیارد دلار اسلحه از جمله جت‌های جنگنده، بمب‌ و موشک به آل سعود فروخته است. ترزا می، نخست وزیر جدید انگلستان در پی خارج شدن این کشور از اتحادیه اروپا، حساب‌های مالی زیادی روی صادرات اسلحه باز کرده است. به طوری که با یک معامله 100 میلیون دلاری اسلحه با ارتش ترکیه برای فروش جت‌های جنگنده موافقت کرد. در این میان یک نظرسنجی انجام شده توسط کمپین مخالف با فروش تسلیحات نشان داد که اکثریت مردم بریتانیا با فروش تسلیحات نظامی به کشورهای دیگر موافق نیستند. طبق این نظرسنجی 62% مردم فکر می‌کنند فروش تسلیحات به سعودی‌های غیرقابل قبول است. و تقریباً به طور وسیع‌تر اینکه بیش از 71% آنان فکر می‌کنند دولت انگلیس نباید به کشورهای خارجی متهم به نقض حقوق بشر اسلحه بفروشد. و 60% آنان نیز بر این باور هستند که دولت نباید به کشورهای غیردموکراتیک سلاح فروخته و تنها 26% معتقدند دولت انگلیس باید به کشورهای خارجی تسلیحات بفروشد. کمپین مبارزه با صادرات اسلحه از وزارت خارجه انگلیس خواسته تمامی مجوزهای صادرات اسلحه را به حالت تعلیق در آورده و دیگر به عربستان سعودی که از تجهیزات نظامی‌اش برای بمباران مردم بی‌گناه یمن استفاده می‌کند تسلیحات نظامی نفروشد.
آندور اسمیت از اعضای این کمپین گفته است: جت‌های جنگنده انگلیسی و بمب‌های آن‌ها مایه اصلی ویرانی‌ها در یمن هستند.نخست وزیر و همکارانش باید به صدای مردم گوش داده و رابطه نظامی مسموم با عربستان سعودی را متوقف سازند.

فروش سلاح توسط بریتانیا به عربستان

سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار گزارشی با انتقاد از دولت بریتانیا به دلیل فروش سلاح به عربستان و استفاده از این سلاح ها برای قتل عام مردم یمن، توقف فروش سلاح از سوی بریتانیا به عربستان را خواستار شد و به لندن هشدار داد که در اقداماتی که مصداق جنایات جنگی است با ریاض شریک نشود.

 

فرانسه نیز تلاش دارد تا از این بازار داغ فروش اسلحه عقب نماند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، به خاورمیانه سفر کرد و برای حضور در مراسم امضای قرارداد فروش 24جنگنده رافائل به قطر رفت. این قرارداد که ارزش آن 7میلیارد دلار برآورد شد و شامل تحویل 24جنگنده رافائل ساخت شرکت فرانسوی “داسو” به قطر است.

آلمان هم با وجود مخالفت ها برای فروش سلاح به عربستان، نتوانست از این معامله سودآور بگذرد. صادرات تسلیحات آلمان به کشورهای خاورمیانه در سال 2015 ، هشت میلیارد و 900 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال 2014 دو برابر شد. اگرچه دولت آلمان در ژانویه سال 2016 میلادی فروش سلاح به عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر تعلیق کرده بود، اما در ادامه به شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی اجازه داد تا صادرات سلاح را به عربستان از سر بگیرند. بر اساس آنچه عفو بین‌الملل اعلام کرده است، بخشی از سلاح‌هایی که در دستان نیروهای داعش دیده می‌شود، ساخت کشور آلمان می باشد. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ (Frankfurter Allgemeine Zeitung) که گزارش سازمان عفو بین الملل را در این خصوص منتشر کرده بود در این خصوص تاکید کرد که تسلیحات ساخت شرکت آلمانی «هکلر اند کخ» (Heckler & Koch) به صورت خاص در اختیار گروه تروریستی داعش قرار دارد.

 

اما بزرگترین کشور حامی و شریک عربستان در کشتار مردم یمن دولت آمریکا است. در سال 2015، واشنگتن فروش تسلیحاتی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به عربستان سعودی را تأیید کرد و بریتانیا نیز در همین سال فروش تسلیحاتی به ارزش 4

میلیارد دلار را به آل‌ سعود تصویب کرد.

آمریکا بزرگترین حامی جنایت های عربستان در خاورمیانه

 استفاده از بمب خوشه ای توسط ائتلاف سعودی برای بمباران یمنی ها

 استفاده از بمب خوشه ای توسط ائتلاف سعودی برای بمباران یمنی ها

 

اما فروش اسلحه با روی کارآمدن رئیس جمهور جنگ طلب آمریکا به اوج خود رسید. دونالد ترامپ که اولین سفر خارجی خود را به کشور عربستان انجام داد با امضای توافق تسلیحاتی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار را با عربستان سعودی نهایی و افزایش آن تا سقف 350 میلیارد دلار در یک دور? ده ساله، در واقع به طور عملی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی مردم مظلوم و بیگناه یمن و تجهیز نیروهای گروههای تروریستی از جمله داعش در منطقه خاورمیانه را امضا کرد.

قرارداد تسلیحاتی 110 میلیار دلاری ترامپ با عربستان

 

مطابق گزارش سازمان عفو بین‌الملل این نوع تسلیحات همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و متحدانش در حال حاضر از آن‌ها در حملات هوایی و زمینی علیه یمن استفاده کرده و جنایاتی جنگی مرتکب می‌شوند که به شکل فاحشی نقض حقوق بشر است. وال المغافی، پژوهشگر یمنی می گوید: «این کشورها در حال مسلح کردن و کمک به ائتلافی هستند که در حال بمباران، کشتار و گرسنگی دادنِ غیرنظامیان است. من شاهد واقعیتی بودم که یمنی‌ها مجبور به تحمل آن هستند. من پیکرهایی را که در صنعا (پایتخت یمن) از زیر آوار بیرون کشیده می‌شد، تکه‌های اجزای مختلف بدن را در اطراف تصفیه خانه آبی که در حملات هوایی در حجه هدف قرار گرفته بود و یک جشن عروسی را که به مجلس عزا تبدیل شد، دیدم».

کشتار کودکان و مردم بیگناه یمن

المغافی همچنین می گوید: «مردم آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، نه بمب بیشتر. اما به جای این، کشورها در حال کمک به تشدید این جنگ هستند. در حال کمک به یک رژیم بی‌رحم هستند که می‌داند در حال بمباران غیرنظامیان است. این به معنای واقعی کلمه جنایتکارانه است. و این دولت‌ها باید مسئولیت آن را قبول کنند.»

آنا مک دونالد، رئیس بخش کنترل تسلیحات آکسفام نیز در این باره گفته است: «دولت‌هایی مانند بریتانیا و فرانسه در صدر تلاش‌ها برای حفظ ای.تی.تی بودند و حالا با مسلح کردن عربستان به برخی از مرگبارترین تسلیحات در جهان، در حال تضعیف تعهداتی هستند که برای کاهش درد و رنج انسان ایجاد کرده بودند. این واقعاً مشمئز کننده است. شواهد انکارناپذیری حاکی از آن هستند که از این تسلیحات در هدف قرار دادن مناطق مسکونی و اهداف غیرنظامی استفاده می‌شود.

 

تجارت اسلحه بسیار سودآور است، به ویژه اگر کشورهایی که دست‌خوش امواج ناآرامی و اعتراض هستند برای سرکوب مردم خویش به آن نیاز داشته باشند؛  متاسفانه همین سود هنگفت است که باعث شده کشورهای غربی آن را بر مسایل مربوط به صلح و حقوق بشر ترجیح دهند. با نگاهی ساده به لیست کشورهایی که بیش‌ترین صادرات اسلحه در جهان را در اختیار دارند، می‌شود به این نتیجه رسید که همین دولت‌ها در عین حال مدعیان سینه چاک حقوق بشر در دنیا می‌باشند. از جمله‌ی این کشورها می‌توان به انگلستان، آلمان، آمریکا و فرانسه اشاره نمود. این دولت‌ها همان طور که گفته شد، همیشه در صدد هستند تا برای کسب نفع بیش‌تر به مسابقه‌ی تسلیحاتی در تمام دنیا دامن بزنند.

جنایت جنگی عربستان در یمن

عربستان سعودی طی دو سال اخیر بیش از 700 بیلیون دلار اسلحه از کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، کانادا و آمریکا خریداری کرده است که با آن زنان، کودکان، مدارس، بیمارستان های یمنرا بمباران کرده و ویرانی های بسیاربرای این کشور  به وجود آورده است.